مرکز تعالی شهرهای هوشمند ایران

مرکز تعالی شهرهای هوشمند توسط به عنوان نماینده ایران در مرکز تعالی شهرهای هوشمند پایدار سازمان ملل توسط مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت راه اندازی شده است. هدف این مرکز ایجاد شبکه ملی شهرهای هوشمند ایران و ایجاد هم افزایی با توسعه همکاری های ذینفعان شهر هوشمند، ارتقا فنی و تجربی در حوزه طراحی و پیاده سازی شهر هوشمند و شبکه سازی فعالان و بازیگران شهر هوشمند است.

روش‌شناسی مرکز تعالی شهرهای هوشمند در طراحی بسته سرمایه‌گذاری

تهیه بسته های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف با رویکردهای متنوعی صورت می پذیرد. حتی در یک شهر نیز با توجه به زمینه های مختلف فعالیت نحوه طراحی بسته های سرمایه گذاری در حوزه های موضوع مختلف با یکدیگر متفاوت است. ساخت یک پل روگذر، جمع آوری پسماند، مانیتورینگ ترافیک در شهر و … هر کدام مختصات ویژه ای داشته و برای خود نیازمند بسته سرمایه گذاری ویژه ای هستند. به صورت مشابه موضوع هوشمندسازی و شهر هوشمند نیز نیاز به یک بسته سرمایه گذاری  مختص و طراحی شده برای این موضوع است.

ما در طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند ضمن توجه به بستر و زمینه موضوعی که برای آن بسته سرمایه گذاری طراحی می شود، مساله محوری و اولویت بندی آن ها را به عنوان ستون اصلی طراحی بسته ها در نظر گرفته‌ایم. با توجه به محدودیت منابع مالی، زمانی و انسانی، اولویت بندی در انجام پروژه‌های هوشمندسازی اهمیت بسیاری دارد. از نظر ما بررسی دقیق و تحلیلی مناطق مختلف شهری و تعیین اولویت های هر یک از مناطق کلید موفقیت در طراحی یک بسته سرمایه گذاری و اسناد پشتبان آن بوده و از اهمیت بسزایی در راستای حرکت در مسیر هوشمندسازی شهر برخوردار است.

بسته سرمایه گذاری

به طور کلی هر بسته سرمایه گذاری از مجموعه ای از مدارک و مستندات، و مطالعات مختلف در راستای بررسی امکان سنجی یک طرح تشکیل شده است. در واقع اطلاعات فنی، اقتصادی و نحوه مشارکت و سایر مدارک مرتبط با طرح در بسته سرمایه گذاری و اسناد پشتیبان آن گنجانده شده است و بر اساس آن سرمایه گذاران می توانند قدرت تصمیم گیری سرمایه گذاری  بهتری را برای انتخاب سریع در رابطه با آن طرح داشته باشند. علاوه بر این مدیریت شهری با استفاده از این اسناد می تواند شایسته ترین سرمایه گذار را انتخاب کرده و به بهترین شکل بر روی آن نظارت داشته باشد.

null

گام اول: بررسی دقیق علمی

شناخت و تحلیل وضع موجود اولین گام در پیاده سازی هر طرحی در شهرهای هوشمند است. ما در مرکز تعالی شهرهای هوشمند ایران، در گام اولِ تهیه بسته های سرمایه گذاری وضعیت موجود را با استفاده از تحلیل های دقیق و پیشرفته مدیریتی مورد بررسی قرار می دهیم. خروجی این بررسی ها و اعمال آن ها در پروژه شهر هوشمند تضمین کننده موفقیت در پیاده سازی خواهد بود.

null

گام دوم: اولویت بندی پهنه‌های شهر

در هر شهر مناطق مختلف شهری ویژگی های خاص خود را دارند و با مساله های مختلفی روبرو هستند. در گام دوم تهیه بسته های سرمایه گذاری اولویت بندی پهنه های مختلف شهری انجام می شود. در این مرحله پتانسیل و ضعف های پهنه های مختلف در شهر مورد بررسی قرار میگیرند

null

گام سوم: انتخاب پروژه‌های هوشمندسازی مناسب سرمایه‌گذاری دراستای منافع شهروندان

در شهر هوشمند طیف گسترده ای از پروژه ها اجرا می شود و الزاما همه این موارد برای پیاده سازی در یک شهر مناسب نیستند. در کنار این انتخاب پرژه ها  باید به صورت حرفه ای صورت بپذیرد تا به وسیله بخش خصوصی به سرمایه گذاری جلب شده و منابع برای اجرای پایدار پروژه فراهم آید.

null

گام چهارم: تهیه RFP برای پهنه هوشمند

یکی از دلایلی که بخش خصوصی از همکاری و مشارکت در اجرای پروژه های هوشمندسازی صرف نظر می کند، تعریف نامناسب اسناد مناقصه است. با تهیه RFP مناسب این شانس را خواهیم داشت که بخش خصوصی به صورت ویژه به این موضوع جذب شود.

null

گام پنجم: انتخاب شریک مناسب از میان متقاضیان در بخش خصوصی

یکی دیگر از مساله هایی که شهرداری ها در پیاده سازی پروژه های شهر هوشمند با آن ها روبرو بوده اند، موضوع انتخاب شایسته است. در کشور ما پیمانکاران شهر هوشمند هنوز قوت  لازم در ابعاد مختلف مالی، فنی، و مدیریتی را ندارند و در بسیاری از موارد سنجش و برآورد نامناسب نسبت به توانایی های پیمانکار شهر هوشمند سبب شکست پروژه های شهری می شود.

null

گام ششم: نظارت و ارزیابی عملکرد در پیاده سازی پهنه های هوشمند شهری

یکی از مهمترین مواردی که در اجرای هر برنامه ای به خصوص پروژه های مدیریت شهری باید مورد توجه باشد موضوع نظار ت  و ارزیابی است. برای داشتن نظارت و ارزیابی درست باید این موضوع باید در مراحل طراحی مد نظر قرار گیرد.

مهمترین خروجی‌های بسته سرمایه‌گذاری مرکز تعالی‌

business-plan
ارائه طرح و الگو کسب و کار
sequence
مطالعه مناطق و تعیین اولویت ها
checking
تعیین مناطق و پروژه های مستعد هوشمندسازی
contract (2)
تهیه قرارداد برد- برد
risks
تحلیل ریسک
connection
انتخاب نوع مشارکت مناسب
checking
تدوین اسناد جهت کنترل و نظارت برپروژه
rfp (3)
تهیه RFP
sponsor
نحوه ارزیابی متقاضیان سرمایه گذاری

مشارکت عمومی-خصوصی

همان طور که پیش از این نیز گفته شد مشارکت با بخش خصوصی یکی از ضرورت های مدیریت شهری در دوره حاضر است. درآمدهای شهرداری روز به روی محدود تر شده و  را بر اجرای پروژه شهری بزرگ بسته است. بخش خصوصی در صورت وجود شرایط معقول و متناسب علاقه مند به مشارکت در پروژه های شهر هوشمند است. بر طبق بررسی های صورت پذیرفته توسط مرکز تعالی شهرهای هوشمند ایران اصلی ترین علت عدم تمایل به مشارکت در پروژه های شهر هوشمند، طراحی غیر حرفه‌ای و بدون توجه به الزامات بازار توسط نهادهای شهری است و در صورت برنامه ریزی درست بخش خصوصی سرمایه و علاقه لازم برای مشارکت در پروژه‌های بخش دولتی را دارد. ما در بسته سرمایه گذاری شهر هوشمند با به کارگیری الگوی مشارکت عمومی- خصوصی تلاش کرده ایم که مناسبات و روابط  میان بخش خصوصی و عمومی را با استفاده از چارچوب‌های استاندارد بین المللی برای پیاده سازی پروژه‌ها فراهم آوریم

انواع روش های مشارکت

null

قراردادهای خدماتی

قراردادهای خدماتی یکی از انواع مدل های مشارکت جهت همکاری با بخش خصوصی است. این نوع قراردادها به صورت برون سپاری بوده و شهرداری های می توانند با استفاده از واگذاری کوتاه مدت رقابت بین بخش خصوصی را افزایش داده و قیمت ها بهینه شوند. نکته قابل توجه در این قرارادادها عدم امکان جذب سرمایه از سمت بخش خصوصی است. همچنین بخش عمومی باید به هزینه  را تقبل کند.

null

قراردادهای مدیریتی

در ذیل قراردادهای مدیریتی، تنها مدیریت دارایی های عمومی واکذار می گردد و زیرساخت در اختیار بخش عمومی نگه داشته می شود. یکی از چالش های این نوع قراردادها انتقال اختیار کنترل دارایی عمومی است که همواره از منظر سیاسی بحث برانگیز بوده است.

null

قراردادهای اجاره ای

در قراردادهای اجاره ای برخلاف قراردادهای خدماتی و مدیریتی، بخش خصوصی مبلغی به بخش عمومی پرداخت می کند.

null

قرارداد اعطای امتیاز (اپراتوری)

در قراردادهای اعطای امتیاز، بخش خصوصی یک دارایی را طراحی ، ساخت ، تأمین مالی می کند و اداره می کند و سپس دارایی پس از یک دوره 25 تا 30 ساله به دولت اجاره داده می شود. در این نوع قراردادها، ریسک بلند مدت بخش دولتی کاهش می یابد و پرداخت های منظم، آن را به گزینه ای جذاب برای بخش خصوصی تبدیل می کند.

null

سرمایه گذاری مشترک

قراردادهای سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک را می توان مشارکت واقعي بخش عمومي و خصوصي دانست که مزاياي حضور بخش خصوصي را با ملاحظات اجتماعي و دانش محلي بخش عمومي جمع مي‌نمايند. این نوع از مشارکت هر دو طرف را به صورت مشابه و برابر در امور مشارکت وارد می‌کند. در قراردادهای سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک دو طرف علاقمند به موفقيت شرکت بوده و براي افزايش بازدهي انگيزه دارند. این موضوع به دلیل آن است که هر دو طرف آورده مالی در این پروژه دارند.

null

قراردادهای BOT

در قراردادهای خانواده BOT  شامل چندین قرارداد می شود: قرارداد BOT که مخفف واژه  BUILD – OPERATE AND TRANSFER  به معنی ساخت ، بهره برداری و واگذاری است و به قراردادهایی اطلاق می شود  که در آن طرحی با مجوزشهرداری  برای ساخت به یک شرکت خصوصی واگذار می گردد . پس از آن ساخت ، امتیاز بهره برداری از طرح برای مدتی به شرکت سازنده داده می شود . او مالک طرح و منافع حاصل از آن می گردد و بعد از انقضای مدت قرارداد مالکیت طرح به دولت انتقال می یابد .

در سایر صورت‌های این نوع از قرارداد بعد از ساخت و پیاده سازی پروژه ها توسط بخش خصوصی توافقات دیگری مانند پرداخت اجاره توسط بخش عمومی یا خصوصی، تصاحب در انتهای قرارداد توسط بخش خصوصی و… مطرح می شود

برتری‌های بسته سرمایه‌گذاری ما

business-idea
تمرکز بر جورسازی راهکارهای هوشمند با نیازها
project
طراحی توسعه پذیر به مناطق مختلف شهری
responsibility
درگیرسازی شهروندان به عنوان کاربران نهایی
sociology
بهبود و گسترش تعامل با ذینفعان

نمونه بین المللی موفق محله هوشمند

smart-city
تمرکز راهکارهای هوشمند بر نیازها

شبکه حسگرها در فضاهای عمومی

دسترسی به وای فای

حسگرهای صدا، ویدئو و کیفیت هوا

home-control
فناوری اطلاعات و ارتباطات

سیستم کنترل ترافیک: بهبود مدیریت پارکینگ هوشمند، سیستم راهنمای پارکینگ براساس داده های لحظه ای

پلتفرم داده های شهری: پلتفرم داده باز شهر هوشمند، شفافیت، ایجاد هم آفرینی بین دولت و ذینفعان شهری

charging-station
حمل و نقل سوخت تمیز و زیرساخت سوختگیری

شارژ هوشمند وسایل نقلیه الکتریکی

بهینه سازی استفاده از ایستگاه های شارژ

green-energy
ادغام سیستم های انرژی

فتوولتاییک ها

توربین های بادی

سیستم روشنایی هوشمند در خیابان ها

building
بهره وری انرژی در ساختمان ها

ایجاد منابع انرژی تجدیدپذیر یکپارچه:

جایگزینی سوخت وسایل گرمایشی (گاز) با یک منبع انرژی تجدیدپذیر (زیست توده)

روشنایی هوشمند و سیستم های گرمایشی و سرمایشی هوشمند

اثرات کلیدی اجرای راهکارها در محله هوشمند

null

صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه انرژی و انتشار CO2 به میزان 67٪

null

روشی جدید و هوشمندانه برای مدیریت شهری با امکان ادغام واقعی شهر هوشمند را در داخل و خارج از سازمان شهرداری

null

مشارکت بیشتر شهروندان به عنوان شهروند هوشمند

null

جذب راهکارهای هوشمند و بهبود کیفیت زندگی

null

پایداری فضاهای عمومی و قیمت مقرون به صرفه مسکن

null

تسهیل توسعه شهر هوشمند با پلتفرم های داده باز و افزایش زیرساخت های داده و شبکه های سنسور