مرکز تعالی شهرهای هوشمند ایران
مرکز تعالی شهرهای هوشمند توسط به عنوان نماینده ایران در مرکز تعالی شهرهای هوشمند پایدار سازمان ملل توسط مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت راه اندازی شده است. هدف این مرکز ایجاد شبکه ملی شهرهای هوشمند ایران و ایجاد هم افزایی با توسعه همکاری های ذینفعان شهر هوشمند، ارتقا فنی و تجربی در حوزه طراحی و پیاده سازی شهر هوشمند و شبکه سازی فعالان و بازیگران شهر هوشمند است.
روششناسی مرکز تعالی شهرهای هوشمند در طراحی بسته سرمایهگذاری
تهیه بسته های سرمایه گذاری در حوزه های مختلف با رویکردهای متنوعی صورت می پذیرد. حتی در یک شهر نیز با توجه به زمینه های مختلف فعالیت نحوه طراحی بسته های سرمایه گذاری در حوزه های موضوع مختلف با یکدیگر متفاوت است. ساخت یک پل روگذر، جمع آوری پسماند، مانیتورینگ ترافیک در شهر و … هر کدام مختصات ویژه ای داشته و برای خود نیازمند بسته سرمایه گذاری ویژه ای هستند. به صورت مشابه موضوع هوشمندسازی و شهر هوشمند نیز نیاز به یک بسته سرمایه گذاری مختص و طراحی شده برای این موضوع است.
ما در طراحی بستههای سرمایهگذاری شهر هوشمند ضمن توجه به بستر و زمینه موضوعی که برای آن بسته سرمایه گذاری طراحی می شود، مساله محوری و اولویت بندی آن ها را به عنوان ستون اصلی طراحی بسته ها در نظر گرفتهایم. با توجه به محدودیت منابع مالی، زمانی و انسانی، اولویت بندی در انجام پروژههای هوشمندسازی اهمیت بسیاری دارد. از نظر ما بررسی دقیق و تحلیلی مناطق مختلف شهری و تعیین اولویت های هر یک از مناطق کلید موفقیت در طراحی یک بسته سرمایه گذاری و اسناد پشتبان آن بوده و از اهمیت بسزایی در راستای حرکت در مسیر هوشمندسازی شهر برخوردار است.
بسته سرمایه گذاری
به طور کلی هر بسته سرمایه گذاری از مجموعه ای از مدارک و مستندات، و مطالعات مختلف در راستای بررسی امکان سنجی یک طرح تشکیل شده است. در واقع اطلاعات فنی، اقتصادی و نحوه مشارکت و سایر مدارک مرتبط با طرح در بسته سرمایه گذاری و اسناد پشتیبان آن گنجانده شده است و بر اساس آن سرمایه گذاران می توانند قدرت تصمیم گیری سرمایه گذاری بهتری را برای انتخاب سریع در رابطه با آن طرح داشته باشند. علاوه بر این مدیریت شهری با استفاده از این اسناد می تواند شایسته ترین سرمایه گذار را انتخاب کرده و به بهترین شکل بر روی آن نظارت داشته باشد.
مهمترین خروجیهای بسته سرمایهگذاری مرکز تعالی
ارائه طرح و الگو کسب و کار
مطالعه مناطق و تعیین اولویت ها
تعیین مناطق و پروژه های مستعد هوشمندسازی
تهیه قرارداد برد- برد
تحلیل ریسک
انتخاب نوع مشارکت مناسب
تدوین اسناد جهت کنترل و نظارت برپروژه
تهیه RFP
نحوه ارزیابی متقاضیان سرمایه گذاری
مشارکت عمومی-خصوصی
همان طور که پیش از این نیز گفته شد مشارکت با بخش خصوصی یکی از ضرورت های مدیریت شهری در دوره حاضر است. درآمدهای شهرداری روز به روی محدود تر شده و را بر اجرای پروژه شهری بزرگ بسته است. بخش خصوصی در صورت وجود شرایط معقول و متناسب علاقه مند به مشارکت در پروژه های شهر هوشمند است. بر طبق بررسی های صورت پذیرفته توسط مرکز تعالی شهرهای هوشمند ایران اصلی ترین علت عدم تمایل به مشارکت در پروژه های شهر هوشمند، طراحی غیر حرفهای و بدون توجه به الزامات بازار توسط نهادهای شهری است و در صورت برنامه ریزی درست بخش خصوصی سرمایه و علاقه لازم برای مشارکت در پروژههای بخش دولتی را دارد. ما در بسته سرمایه گذاری شهر هوشمند با به کارگیری الگوی مشارکت عمومی- خصوصی تلاش کرده ایم که مناسبات و روابط میان بخش خصوصی و عمومی را با استفاده از چارچوبهای استاندارد بین المللی برای پیاده سازی پروژهها فراهم آوریم
انواع روش های مشارکت
برتریهای بسته سرمایهگذاری ما
تمرکز بر جورسازی راهکارهای هوشمند با نیازها
طراحی توسعه پذیر به مناطق مختلف شهری
درگیرسازی شهروندان به عنوان کاربران نهایی
بهبود و گسترش تعامل با ذینفعان
نمونه بین المللی موفق محله هوشمند
تمرکز راهکارهای هوشمند بر نیازها
شبکه حسگرها در فضاهای عمومی
دسترسی به وای فای
حسگرهای صدا، ویدئو و کیفیت هوا
فناوری اطلاعات و ارتباطات
سیستم کنترل ترافیک: بهبود مدیریت پارکینگ هوشمند، سیستم راهنمای پارکینگ براساس داده های لحظه ای
پلتفرم داده های شهری: پلتفرم داده باز شهر هوشمند، شفافیت، ایجاد هم آفرینی بین دولت و ذینفعان شهری
حمل و نقل سوخت تمیز و زیرساخت سوختگیری
شارژ هوشمند وسایل نقلیه الکتریکی
بهینه سازی استفاده از ایستگاه های شارژ
ادغام سیستم های انرژی
فتوولتاییک ها
توربین های بادی
سیستم روشنایی هوشمند در خیابان ها
بهره وری انرژی در ساختمان ها
ایجاد منابع انرژی تجدیدپذیر یکپارچه:
جایگزینی سوخت وسایل گرمایشی (گاز) با یک منبع انرژی تجدیدپذیر (زیست توده)
روشنایی هوشمند و سیستم های گرمایشی و سرمایشی هوشمند